Sabtu, 14 Februari 2009

Daulat Tuanku

RUKUN NEGARA
1. KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN
2. KESETIAAN KEPADA RAJA DAN NEGARA
3. KELUHURAN PERLEMBAGAAN
4. KEDAULATAN UNDANG-UNDANG
5. KESOPANAN DAN KESUSILAAN
Salam semua. Maaflah. Aku sebenarnye bukan ler pakar Perlembagaan. Tapi ramai yang tanye aku pasal kes negeri Perak nie. Banyak perkara lah yang ditanye sampai aku penin sket nak jawab. And since aku baru buat demo n repot polis against Karpal Singh, aku paparkan lah serba sedikit pasal kecoh-kecoh isu kat negeri Perak nie. Kalau nak explaination panjang-panjang, sila ler email aku. InsyaAllah aku akan jawab. Kalau ader saper-saper yang lagi pakar, bagi ler comments sket. Jgn ler kedekut ilmu bro. Tapi aku kat sini nak komen satu la, yang tak de kene mengena ngan law. Aper ker bahlol diorang buat demo n lawan keputusan Paduka Seri Sultan Perak tuh??? And pakcik yang terlentang atas jalan halang kereta Raja Nazrin tuh, aku rase bangang nak mampus. Dia tak tau ker, Sultan/Raja Melayu nie our last line of defence against MALAYSIA MALAYSIAN. Kalau lepas nie semua negeri kat Malaysia pakat-pakat ada Gabenor jek, jangan marah anak cucu kalau maki kita pasal bagi Ah Kau jadik Gabenor Selangor, Thamby jadik Gabenor Perak, John jadik Gabenor Johor, De Souza jadik Gabenor Negeri Sembilan, Julia jadik Gabenor Kelantan ect...ect. Nasihat aku la, lain kali buat sesuatu pakai la otak sket. Aku memang marah...marah gile kat orang Melayu bangang camni. Ok la, malas membebel. Orang taksub and bangang nie cakap apa pun tak nak paham and dengar. So saper kenal diorang-diorang nie nasihat-nasihat la sket. Apa-apa pun nie ler serba sedikit yang aku leh bagi.

PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN

Perkara 71. Jaminan Persekutuan terhadap Perlembagaan Negeri.
(1) Persekutuan hendaklah menjamin hak Raja sesuatu Negeri untuk naik takhta dan memegang, menikmati dan menjalankan hak-hak dan keistimewaan-keistimewaan di sisi perlembagaan bagi Raja Negeri itu mengikut Perlembagaan Negeri itu; tetapi apa-apa pertikaian tentang hak naik takhta mana-mana Negeri hendaklah diputuskan semata-mata oleh mana-mana pihak berkuasa, dan semata-mata mengikut apa-apa cara, yang diperuntukkan oleh Perlembagaan Negeri itu.

Perkara 181. Kecualian bagi kedaulatan, dsb., Raja-Raja.
(1) Tertakluk kepada peruntukan Perlembagaan ini, kedaulatan, prerogatif, kuasa dan bidang kuasa Raja-Raja dan prerogatif, kuasa dan bidang kuasa Pembesar-Pembesar Memerintah Negeri Sembilan di bawah wilayah-wilayah mereka masing-masing sebagaimana yang telah ada dan dinikmati hingga kini adalah tetap dan tidak terjejas.
(2) Tiada apa-apa jua prosiding pun boleh dibawa di dalam mana-mana mahkamah terhadap Raja sesuatu Negeri atas sifat peribadinya kecuali di dalam Mahkamah Khas yang ditubuhkan di bawah Bahagian XV

Perkara 183. Tiada tindakan boleh dimulakan terhadap Yang di-Pertuan Agong atau Raja kecuali dengan keizinan Peguam Negara sendiri.
Tiada tindakan, sivil atau jenayah, boleh dimulakan terhadap Yang di-Pertuan Agong atau Raja sesuatu Negeri berkenaan dengan apa-apa jua yang dilakukan atau ditinggalkan daripada dilakukan olehnya atas sifat peribadinya kecuali dengan keizinan Peguam Negara sendiri.

LAGU KEBESARAN NEGERI PERAK


Dilanjutkan Allah usianya Sultan

Adil dan murah memerintah watan

Ditaati rakyat kiri dan kanan

Iman yang soleh Allah kurniakan

Allah berkati Perak Ridzuan

Allah selamatkan Negeri dan Sultan



5 ulasan:

AQisH berkata...

bad..u ke yg pakai jaket itam tu huhu..

Tanpa Nama berkata...

syabas di atas perjuangan saudara.. but my advise is be consistent with what u r fighting for.. yg salah tetap salah regardless siapa and vice versa..

think twice before we take any action..


all the best...

Tanpa Nama berkata...

klu kita marah org bukan melayu kritik tindakan sultan, apa yg kita buat in 1993 semasa tun propose to remove immuniti raja2?

kita ckp raja2 is our last defence, and yet kita remove their immunity?

bukankan itu satu penderhakaan yg maksimum? cuba baca ucapan tun semasa membentangkan usul ni..

Tanpa Nama berkata...

Tindakan Paduka Seri Tuanku Sultan Perak adalah mengikut peruntukan perundangan. Apa perbezaan sekarang dan 1993?

1993...apa kejadian yang berlaku pada masa itu???

Sila imbas sendiri mengapa tindakan itu di ambil???

Apa rasional pengubalan undang-undang yang mengambil kekebalan "mutlak" Duli-Duli Tuanku???

Pada pendapat saya yang tidak seberapa nie la kan, UMNO dan Tun bertindak mengikut keadaan selepas mengambil kira perasaan dan pendapat umum rakyat pada masa itu???

Tindakan tersebut adalah lebih untuk menyelamatkan institusi Raja Berperlembagaan dan imej Duli-Duli Tuanku di mata rakyat.

Apa yang ingin saya perkatakan adalah "MEMPERTAHANKAN INSTITUSI RAJA BERPELEMBAGAAN" (boleh buat tajuk baru nie heheheh) dan bukan individu sebagai pemerintah.

Sebagai contoh, Kerabat Diraja Britain membuat perubahan selepas melihat pendapat umum yang tidak berpihak kepada mereka. Dulu diorang tak yah bayar tax. La nie diorang rela hati bayar tax. Mengapa mereka bertidak begitu??? Kerana mereka tahu keadaan di mana England tanpa Raja. So, mereka menyesuaikan diri mengikut perubahan masa. Begitu jugalah dengan Kerabat kita.

Jadi adakah tindakan mempertahankan Institusi Beraja kita dengan kekuatan undang-undang dan bukan dengan fizikal boleh di anggap derhaka???

Mari kita pikir-pikir kan.

Tanpa Nama berkata...

Salam sejahtera dan berfikiran positiflah selalu…tanya dulu jangan buruk sangka selalu…apa yang dimaksudkan PROTON EXORA tu adalah sebagaimana berikut:

EX = EXTRA
OR = ORDINARY
A = AUTOMOBILE

Jadilah PROTON EXORA bagi Malaysian Passenger Vehicle (MPV) tu…hai rakyat Malaysia ni kan terror tentang modifide apa jenis kenderaan pun…OK apa-apa hal MALAYSIA BOLEH !DON JAYLES LA YE BRADER !!!