Selasa, 27 Januari 2009

Victoria Institution Cadet Corps Band, Estb 1909





...From the days of 1909, till this very present days...










...We are always been the very best, in every single way...











...For the honor and the glory, all occasion we will rise...






VICC BAND 1909-2009



Hahahahahah…… eh gelak pulak… Sori. Salam… Ha, baru leh gelak…… huhahahahahahahah… Nak tau naper aku gelak??? Ini gambar tahun 1993. V.I. 100 years. Mase tuh aku kurus lagi…Hahahahaha.

Ok la aku perkenalkan dari kiri ke kanan (duduk) Ruben Emir Gnanalingam, Farid Khalid, Asrul Satria, Shazlan Saphian, Shahriman and aku, Mohd Badrul Ezan.

Dari kiri ke kanan (berdiri) Lupe Nama, Dzulkarnian Omar, Anand Raj, Lupe Nama, Khairul Azrin, Lupe Nama, Lupe Nama, Jeeva Kumar (skarang Jay) and Imran Kamal.

Ok kenapa aku pamerkan gambar nie??? Senang jek. Tahun nie Victoria Institution Cadet Corps Band (VICC) dah 100 tahun. Tak lama lagi kami nak buat gathering. Lantak ler aper org nak kata, nak kutuk ker, peril ker. Yer la band boy. Cam auok jek bunyik kan. Cam kami nie pondan-pondan jek. But the truth is…perghhhhh seksa gua cakap lu. Macam masuk askar. Kene buli, kene dera dan kene seksa (seksa dak ler…tapi aku rase seksa la). Sepanjang 4 tahun (sepatutnye 5, tapi tahun ke 5 aku dah jadik Raja) aku dalam Band, hidup nie tak tenteram. Takut jek. Taku kene ragging, orantation atau Officer dajal kan kami. Tapi bile dah form 4…hehehehe…jangan cerita la. Memang setan giler. But then aku bukan nak bukak cerita pasal dulu-dulu sangat. Tapi pasal baguihnye ada mende-mende macam nie. Firstly, memang Band nie create brotherhood. 5 tahun aku masuk Band nie cam gi perang. Pasal org kater la kan (aku tak pernah gi war) “friendship build during war, is the friendship that will last forever”. Aku rase betul la, pasal aku ngan batch aku dalam Band sampai skarang still lepak2 lagi (Jep, Luth, Farzwa and Russell [in fact aku memang lawyer Russell, OFFICIALLY.])





Secondly, dari form 1-3, Band nie didik aku dengan displin yang ketat. Expecially tanggungjawab memegang jawatan. Aku cakap kao, masa dalam Band, lepas jadik NCO (Non-commission Officer, i.e. Lance Corporal ke atas. Selalunya form 4 ke atas) aku ader absolute power. ABSOLUTE POWER. Tak tipu. Yerla, umur dalam 16-17 tahun kao ader power camtuh. Korang leh buat apa sahaja kat subordinate korang. BUAT APA SAHAJA TAU. NO KIDDING. La nie tak tau la kan sama ada wujud lagi ker tak mende-mende camtuh kat Band tuh? So bayang kan kalau dalam umur tuh ada absolute power, tapi takde guidance, tak hancur hidup. So dari form 1-3, kami di train untuk menjadik pemimpin yang bertanggungjawab la. That’s why gaya aku masa kat Band nie, yang aku terikut-ikut sampai sekarang. Lagi satu, kami di didik untuk always fikirkan yang terbaik for the whole corps. Maksud aku tak memikirkan individu. Kita buat as a team. Kat sini jangan salah faham. Life kami seharian memang terjadik camtuh. As a team. Hidup kami dari form 1 till 5 memang bersama. Aku, Jep, Luth, Farzwa and Russell memang hidup bersama. Kami pindah randah kejap dok rumah Luth, kejap rumah aku, kejap rumah Farzwa, kejap rumah Russell. Sampai mak bapak kitaorang pun tau mana nak carik kitaorang. Kengkadang tuh seminggu tak balik rumah. Dok pindah randah. Baju aku kat rumah Luth, berus gigi Luth kat rumah Farzwa, kerja rumah Farzwa kat rumah Russell. Camtuh jek la idup kami. That’s why friendship kami still exist sampai la nie. Sampai kalau salah sorang gi dating pun, kami ikut skali. hehehehehehe.
Orang mase tuh cakap, aper la korang nie gile ker??? Ingat lepas skolah nanti pakai ker benda-benda camtuh??? SEKARANG AKU CAKAP, saper kater tak pakai. Aku Berjaya to this level pun because of those days (rendah lagi la level tuh. Bertingkat lagi nak panjat). Aku start politik masa dalam Band lagi la. Saper cakap Band takde politik??? Politik beb. Camno nak naik pangkat, camno nak bodek HM untuk budget, camne nak kawal bebudak, camne nak pastikan Board ikut cara kita. Gaduh ngan Guru Penasihat yang songlap duit budget kami. Perghhhh… susah beb. Kalau buat function xpecially Tatto, lagi banyak politik. Masa tuh, function kami handle from A to Z. Sekolah hanya bagi budget. Itu pun cipot. Lain2 sponser carik sendiri daaaa. Camno nak deal ngan DBKL, Polis, Tentera, VIOBA, Kementerian, supplier dan lain2 lagi la. Banyak pengalaman yang mana aku leh cakap 70% berguna untuk masa akan datang.

Kalau tak kerana brother2 Officer aku tuh, maner aku nak lulus SPM beb. Maner nak belajar sampai dapat LLb beb. Masa dalam Band, aku belajar survival, educationally and practically. Camno nak survive? Cause only the best survive? Tak best, lingkup laaaaaaaaa. Tuh la, aku rase Govt kene buat mende2 camni kat kiddo kita la nie. Diorang nie banyak poyo. PLKN pun cam gi summer camp jek. Cam gi happy-happy jek. Patut buat cam Singapore tuh. Kene bebetul national service. Tapi aku paham leadership kita memikirkan political ramification kalau buat betul-betul cam Singapore. Bahaya gakz ooooo. Tapi la kan, kita nak didik kiddo kita nie tak leh amik masa singkat cam 2-3 bulan. Makan masa panjang oooooo. But then kita fikirkan something la utk kiddo kita nie. Something yg memang akan mendidik kita supaya lebih ber responsible, survival, mentally prepared for the world at large, berilmu, beragama dll. Pasal la nie kiddo kita lemah. Tengok berapa ramai yg bunuh diri for small2 matter cam putus cinta la, fail exam la… dll lagi. We have to change the society. To change the society it takes not a day, not a week, not month but years of planning and patient. And its not only Govt and parents punye responsible jek tau. Kita as an individual, grown up individual and Malaysian have to take part mendidik bangsa kita. To cut things short, what i ment is that we have to do something so that kiddo nie akan terbimbing lah dan tak kurang ajar sangat. WHY I SAY THIS, cause I don’t want my kids to grow up to live in the world as we sees now. ADIOS. VIVA VICTORIAN . Salam

11 ulasan:

..nOWa.. berkata...

waah..cayalah bro! dulu masa saya sekolah tahun 1992 di sebuah sekolah yg bernama SRK Jalan Bomba (giler skema nama skolah ni) saya main gak utk band sekolah..main 'melodian'..band kitorang main sampai peringkat kebangsaan wakil selangor anjuran pertubuhan peladang kebangsaan..masih ingat lagi baju polka dot warna pink yg kitorang pakai..(maklumlah tak mampu nak hire perunding imej, cikgu yg pilih apa nak pakai) dan daripada 13 negeri yg bertanding, kitorang dapat no.12! hahahhhhaaaa!!! we all tak sehebat V.I but i'm proud of it..that is the highest achievement of our skool that time..it is all about team mate, efforts and brotherhood kan..i dun know what happen to the band skarang..masih ada lagi atau tak..kenangan manis semua tu..=)

MBE berkata...

waaaaa....

got a friend now.....nowa yer real name aper ek???

..nOWa.. berkata...

nora.. =)

MBE berkata...

nora,

hehehe.....got blogs aaaa???

care to gime d add???

..nOWa.. berkata...

tadak blog..suka baca yg org punya ja..tgklah, bila ada masa nak menulis nanti..=)

Tanpa Nama berkata...

Nora,

wah rajin ek u baca blog org. i nie pun baru jek gile2 nak blogging. Abis my wife asik blogging jek, i pun kene ler skali.

huhahahah

..nOWa.. berkata...

skarang ni 'menulis' dah jadi macam kegilaan..byk org express diri through blog..seronok dpt share pengalaman ngan org lain.. dapat macam u bro, (comment ikhlas ni, jgn ambek hati plak hekk)bro punya blog dah la tak cantik, serabut pulak tu TAPI saya follow sbb saya senang dgn penulisan yg bersahaja dan straight to the point..hahaaa!! Bravo zulu!

Tanpa Nama berkata...

tu la ader idea tak nak buat cantik. tapi tak nak nampak cam girl la

Yun Hanimi Bin Yunus berkata...

Bila I baca ur blog with the photo of the pipers taken in the 70th. Tekejut I. I tgh cari my copy of the photo taken if not mistaken kat GH. 4 ur info, we in the 70th are actually the pioneer who set foot oversea. We went to Penang and as far as Genting Highland. Masa tu sekolah mana ada budget and sponser

Tanpa Nama berkata...

BADRUL NIE BRO EX DSC 1991 SJN MOHD ZULAZLY KENAL LAGI KE.DAH LAMA TAK KE SEKOLAH V.I TU MACAM TAK LEH TERIMA DAH KELUAR V.I. MAAF AKU TERPAKSA BERKASAR DENGAN KORANG SEMUA SEBAB BAND V.I DAH NAK MATI TIME TU. ABG TERPAKSA BUAT MACAM TU SEBAB ABG NAK KORANG BERSATU MACAM ADIK-BERADIK DAN ABG TAU ABG TAK LEH MASUK TING 6 SEBAB ORANG TUA TAK BENARKAN MASA TU. OK BYE SEBAK LAK RASA HATI NIE.

Rizawr berkata...

I saw my ex's picture! Hehe :D